7 elementów lokalu, które warto sprawdzić przy odbiorze technicznym – jak zrobić to właściwie, aby nic nas nie zaskoczyło

Strona główna » 7 elementów lokalu, które warto sprawdzić przy odbiorze technicznym – jak zrobić to właściwie, aby nic nas nie zaskoczyło
89 wyświetleń731 słów22 sierpnia 2022czas czytania 3,7 minut

Do odbioru technicznego mieszkania od dewelopera należy się dobrze przygotować. Każda usterka może kosztować nas sporo czasu, nerwów i przede wszystkim pieniędzy.

Spis treści:

Udany odbiór techniczny mieszkania

Przede wszystkim należy powstrzymać emocje, które odebrać umiejętność obiektywnej oceny nieruchomości. Dobrą praktyką jest umawianie się na spotkanie w ciągu dnia – w dziennym świetle znacznie więcej widać. Nie należy się spieszyć i warto zarezerwować sobie wystarczającą ilość czasu. A gdy czujemy, że możemy nie podołać zadaniu – zawsze pozostaje możliwość nawiązania współpracy z fachowcem, który sprawdzi stan wszystkich istotnych elementów.

Mieszkania od dewelopera pozbawione usterek zdarzają się rzadko, jednak nie zawsze wynikają one z niestaranności wykonawczej. Czasem ich przyczyną może być działanie czynników zewnętrznych czy niedostateczne zabezpieczenie materiałów budowlanych w czasie prac. Przy obecnych technologiach poważne niedociągnięcia na szczęście zdarzają się sporadycznie. Na ogół są to drobne usterki, jednak nie warto ich bagatelizować, kierując się chęcią szybszego zamieszkania w lokalu.

Na tym etapie to deweloper bierze na siebie odpowiedzialność za większość niedociągnięć, więc o każdej usterce należy poinformować dewelopera przed podpisaniem protokołu odbioru mieszkania.

7 elementów lokalu, które warto sprawdzić przy odbiorze technicznym

  • Powierzchnia mieszkania/domu – powierzchnia mieszkania, która jest jednostką rozliczenia z deweloperem może być obliczana w różny sposób i zależy to od normy, jaką przyjął deweloper. Mówiąc najprościej może to być powierzchnia ze ścianami działowymi lub bez – musimy o tym pamiętać, mierząc pomieszczenia w swoim nowym lokum. Często umowa zawiera zapis o możliwym marginesie błędu, jednak gdy różnica wynosi więcej niż 2% należy to zgłosić.
  • Ściany – podczas odbioru mieszkania należy sprawdzić przede wszystkim pion, odchylenia powyżej 5 mm zaliczyć możemy do usterek lokalu. Zgłosić należy również wszelkie uszkodzenia mechaniczne tynków, takie jak zagłębienia czy wybrzuszenia.
  • Podłogi – warto sprawdzić poziom podłogi, a usterką będzie odchylenie większe niż 6 mm. Sprawdzamy także stabilność podłogi i zachowania dylatacji technicznych.
  • Okna i drzwi – podczas odbioru technicznego mieszkania okna i drzwi powinny być czyste, aby można było zobaczyć i zaprotokołować ewentualne rysy i nierówności. Dobrze jest również sprawdzić czy okna i drzwi otwierają i zamykają się prawidłowo oraz czy szeroko otwarte nie przymykają się samoczynnie.
  • Światłowód i instalacje umożliwiające odbiór naziemnej i satelitarnej telewizji – instalacje teletechniczne są elementem, który nie tylko ułatwi życie, ale pozwoli również zaoszczędzić pieniądze, gdyż można wybrać dowolnego dostawcę usług telewizji i internetu. Na etapie odbioru mieszkania trudno jest zweryfikować poprawność takiej instalacji, dlatego warto skorzystać z pomocy eksperta.
  •  Instalacja elektryczna – instalacja elektryczna nie jest prosta do sprawdzenia podczas odbioru technicznego mieszkania, ale warto poświęcić na nią trochę czasu i wysiłku, aby oszczędzić sobie później kłopotu. Należy przygotować tyle oprawek z żarówkami, ile jest podłączeń w sufitach i ścianach. Prąd w gniazdach sprawdzamy za pomocą tzw. próbnika lub chociażby ładowarki do telefonu.
  •  Wentylacja – wentylacja jest bardzo ważnym, a często pomijanym elementem podczas odbioru mieszkania. Najlepiej wykonać test ciągu wentylacji i użyć do tego zapałki bądź zapalniczki przy zamkniętych oknach i obserwować w jakim kierunku będzie odchylał się płomień. Źle działająca wentylacja sprzyja wilgoci i utrzymywaniu się zapachów.

Odbiór mieszkania deweloperskiego – formalności

Pamiętajmy również, że podczas odbioru mieszkania powinniśmy otrzymać komplet dokumentów wraz z gwarancją na mieszkanie oraz dokumentację powykonawczą mieszkania. To w niej znajdują się m.in. informacje jak przebiegają instalacje w mieszkaniu, co później pozwoli uniknąć przewiercenia kabla podczas wieszania np. szafki kuchennej. Dodatkowo, powinniśmy otrzymać również instrukcję użytkowania samego mieszkania, jak i elementów jego wyposażenia.

Po zgłoszeniu usterek, deweloper ma 30 dni na ich usunięcie, a potem można już przenieść własność z dewelopera, a gwarancja obowiązuje 5 lat – jest to czas na zgłoszenie ewentualnych ukrytych wad budynku.

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Oceń artykuł

powiązane artykuły

  • Alergik w domu – materiały wykończeniowe mają znaczenie

    Z roku na rok rośnie liczba osób zmagających się z alergią - wzrost zauważalny jest

    czytaj więcej
  • Wanna wolnostojąca – czy warto?

    Wanna wolnostojąca cieszy się coraz większą popularnością wśród osób urządzających domy czy mieszkania. Co sprawia,

    czytaj więcej